Едногодишният план е разработен въз основа на „Програма за дейността на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства за периода 2010 – 2012 г.“, приета от Министерски съвет с Решение № 601/02.09.10 г. и на чл. 4, ал. 2 от ПУДОР на ЦОИДУЕМ. Дейностите, залегнали в едногодишния план, се базират на:
- Общите стратегически цели, заложени в актуализираната Стратегия за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства:
Стратегическа цел 2: Съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства и превръщане на етнокултурното многообразие в източник на взаимно опознаване, уважение и сътрудничество в обща образователна среда.
Стратегическа цел 3: Създаване на предпоставки за успешна социализация на децата и учениците от етническите малцинства и формиране на подходящ социално-психологически климат, който да благоприятства реализацията на настоящата стратегия.
- Специфичните стратегически цели:
1.1. Пълноценна интеграция на ромските деца в етнически смесени групи в детски градини и на учениците от ромски произход в класове със смесен етнически състав в интегриращите (приемните) училища извън ромските квартали.
1.2. Подобряване на материално-техническата база на интегриращите (приемните) детски градини и училища и подобряване качеството на обучение в тях.
- и приоритетите на Стратегията:
– пълноценна интеграция на ромските деца и ученици чрез десегрегация на детските градини и училищата в обособените ромски квартали и създаване на условия за равен достъп до качествено образование извън тях;
– оптимизация на училищната мрежа в общините с малки и разпръснати населени места, включително чрез подпомагане на средищните училища за гарантиране на качествено образование в тях;
– утвърждаване на интеркултурната перспектива като неотменна част от процеса на модернизация на българската образователна система и на образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства,
През 2010 г. ЦОИДУЕМ ще работи за изпълнение на следните задачи по двете направления, залегнали в Тригодишната програма за дейността на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства:
По направление 1: Привличане на средства извън републиканския бюджет за подкрепа на проекти
Приоритет | Източници на финансиране | Срок |
1 | 4 | 5 |
Приоритет 1: Пълноценна интеграция на ромските деца и ученици чрез десегрегация на детските градини и училища в обособените ромски квартали и създаване на условия за равен достъп до качествено образование извън тях Приоритет 2: Подпомагане на средищните училища за гарантиране на достъп до качествено образование в тях Приоритет 3: Утвърждаване на интеркултурната перспектива като неотменна част на образователната интеграция на ДУЕМ в процеса на модернизация на българската образователна система |
Оперативна програма „Развитие на човешки ресурси 2007-2013″ Програми на Ромски образователен фонд |
м. 12.2010 г. |
Забележка: ЦОИДУЕМ планира да кандидатства с един проект по една от посочените програми
По направление 2: Финансиране на проекти от републиканския бюджет
С решение на Управителния съвет от 28. 04. 2010 г. ЦОИДУЕМ ще финансира конкурсна процедура 33.5-2009, обявена през 2009 г., в изпълнение на Тригодишната програма за периода 2007 – 2009г
- По конкурсна процедура 33.5-2009 са класирани 80 броя проектни предложения. В рамките на първия транш ще се преведат 60 % от средствата.
Приоритет | Теми | Кандидатстващи институции | Показатели за изпълнение |
1 | 2 | 3 | |
Приоритет 1
Гарантиране на равен достъп до качествено образование на децата и учениците от етническите малцинства |
1.1. Проекти, насочени към адаптацията на деца и ученици в детските градини и училищата, за които българския език не е майчин. 1.2. Проекти, свързани с оптимизацията на училищната мрежа в общините с малки и разпръснати населени места, включително чрез подпомагане на средищните училища за гарантиране на качествено образование в тях. |
общини; държавни и общински детски градини, училища и обслужващи звена, изпълнявани самостоятелно или с участието на юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност | – брой адаптирани деца и ученици в детските градини и началните училища, за които българския език не е майчин;
– брой деца и ученици, обхванати в неформални дейности; |
Приоритет 2 Съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства |
2.1. Проекти, касаещи осъществяването на извънкласни и извънучилищни дейности, за съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства. |
общини; държавни и общински детски градини, училища и обслужващи звена, изпълняващи самостоятелно или с участието на юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност | – брой деца и ученици, обхванати в извънкласни и извънучилищни дейности, насочени към съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства; |
Приоритет 3 Създаване на предпоставки за успешна социализация на децата и младите хора от етническите малцинства |
3.1. Проекти и програми за създаване на предпоставки за успешна социализация на децата, учениците и младите хора от етническите малцинства. 3.2. Проекти за извънкласни и звънучилищни форми на работа, целящи създаване на предпоставки за успешна социализация на децата, учениците и младите хора от етническите малцинства. 3.3. Проекти за обучителни дейности за учителите, свързани със създаване на предпоставки за успешна социализация на децата, учениците и младите хора от етническите малцинства. |
общини; регионални инспекторати по образованието; държавни висши училища; държавни и общински детски градини, училища и обслужващи звена, изпълняващи самостоятелно или с участието на юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност | – брой деца, ученици и млади хора от етническите малцинства, обхванати в извънкласни и извънучилищни дейности; – брой учители, обхванати в програми за обучителни дейности, свързани със създаване на предпоставки за успешна социализация на децата, учениците и младите хора от етническите малцинства. |
Приоритет 4 Подпомагане процеса за превръщане на културното многообразие в източник и фактор за взаимно опознаване и духовно развитие на подрастващите и създаване на атмосфера за взаимно уважение, толерантност и разбирателство |
4.1. Проекти за организиране на вътрешно училищни и между училищни дебати и дискусии за опознаване на културното многообразие в България. 4.2. Проекти и програми, отразяващи и представящи културното разнообразие в България. |
общини; регионални инспекторати по образованието; държавни висши училища; държавни и общински детски градини, училища и обслужващи звена, изпълняващи самостоятелно или с участието на юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност | – брой деца, обхванати във вътрешноучилищни и междуучилищни дебати и дискусии за опознаване на културното многообразие; – брой деца и ученици, обхванати в извънкласни и извънучилищни дейности; |
- Ще се подготви и реализира конкурсна процедура 33.7-2010 – със средства от Ромски образователен фонд – Будапеща и от републиканския бюджет. Основната цел на конкурсната процедура ще бъде насърчаване на партньорствата между местните власти и НПО за подпомагане на общините в осъществяване на интеграционни процеси за създаване на условия за равен достъп до качествено образование на ромските деца и ученици.
Максималната стойност на един проект е 30 000 лева.
КП 33.7 – 2010 е в изпълнение на следните приоритети, залегнали в актуализирана Стратегия за образователна интеграция:
Приоритет | Проекти | Кандидатстващи институции | Показатели за изпълнение |
1 | 2 | 3 | 4 |
Приоритет 1 Пълноценна интеграция на ромските деца и ученици чрез десегрегация на детските градини и училища в обособените ромски квартали и създаване на условия за равен достъп до качествено образование извън тях |
1.1. Проекти, насочени към подпомагане процеса на интеграция, чрез десегрегация. 1.2. Проекти за подобряване на училищната среда в приемните детски градини и училища. |
общини в партньорство с юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност | – брой ромски деца, които традиционно се насочват в сегрегирани училища, записани и интегрирани в приемни училища извън ромските квартали; – брой приемни училища; – брой неформални дейности с интеграционен характер в училищата, разположени в общини с малки и разпръснати населени места; |
Приоритет 2 Подпомагане на средищните училища за гарантиране на достъп до качествено образование в тях |
2.1. Проекти за повишаване на квалификацията на учители 2.2. Проекти за въвеждане и развиване на целодневни форми на обучение 2.3. Проекти за въвеждане и развиване на полуинтернатни групи (ПИГ) |
общини в партньорство с юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност | – брой учители, обхванати в квалификационни форми ; – брой деца и ученици, обхванати в целодневни форми на обучение; – брой деца и ученици, обхванати в полуинтернатни групи (ПИГ); |
Други дейности – реализирани с 50 000 лв. от средствата на републиканския бюджет.
- През 2010 г. Центърът за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства ще обяви конкурси за оценка на ефекта от проекти и финансов одит по конкурсна процедура 33.4 – 2008 и оценка на ефекта от проекти по конкурсна процедура 33.3 – 2008. Конкурсите имат за цел изготвяне на обобщени доклади за:
– резултатите от дейността на ЦОИДУЕМ по заложени в Програмата за дейността на Центъра 2007 – 2009 показатели за изпълнение;
– оценка за изпълнението на проекти, финансирани от ЦОИДУЕМ през 2008 г. по показатели за изпълнение, заложени в Плана за 2008 и 2009 г.;
– добри практики от проекти, финансирани от ЦОИДУЕМ и тяхното мултиплициране в образователната система.
Приоритет | Средства (съгласно Тригодишна програма за дейността) |
По Направление 1 | По Направление 2 | |||
Съфинансиране по проект |
Конкурсна процедура 33.5-2009 |
Конкурсна процедура 33.7-2010 |
Конкурснa процедурa 33.4-2008 – Дофинансиране | Други дейности |
||
Приоритет 1 | 470 000 | 300 000 | 170 000 | |||
Приоритет 2 | 352 500 | 100 000 | 100 500 | 100 000 | 50 000 | 2 000 |
Приоритет 3 | 352 500 | 0 | 184 500 | 0 | 120 000 | 48 000 |
ОБЩО: | 1 175 000 | 400 000 | 455 000 | 100 000 | 170 000 | 50 000 |