Едногодишният план е разработен въз основа на „Тригодишна програма за дейността на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства“, приета от Министерски съвет с РМС № 256/25.04.07 г. и на чл. 4, ал. 2 от ПУДОР на ЦОИДУЕМ. Дейностите, залегнали в едногодишния план, се базират на стратегическите цели, заложени в Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства.
През 2009 г. ЦОИДУЕМ си поставя за цел изпълнение на следните задачи по отделните направления и приоритети, залегнали в Тригодишната програма за дейността на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства:
По направление 1:
Приоритет |
Източници на финансиране |
Срок |
1 |
4 |
5 |
Приоритет 1:
Гарантиране на равен достъп до качествено образование на децата и учениците от етническите малцинства |
Програми на Европейския съюз
Ромски образователен фонд 170 000 лв. – съфинансиране от средствата, заделени по съответните Приоритети от Тригодишната програма за дейността на ЦОИДУЕМ
|
м. 12.2009 г. |
Приоритет 3:
Създаване на предпоставки за успешна социализация на децата, учениците и младите хора от етническите малцинства |
По направление 2:
През 2009 г. ЦОИДУЕМ си поставя за цел да обяви следните конкурси за финансиране на проектни предложения:
Конкурсна процедура 33.5-2009 – реализирана със 1 000 000 лв. от средства на Републиканския бюджет
Предвидена за месец март 2009 г., целяща постигане на ефективност, ефикасност и концентрация на финансирането в изпълнение политиката за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства, със следната насоченост по отделните приоритети, теми и кандидатстващи институции:
Приоритет
|
Теми
|
Кандидатстващи институции |
Показатели за изпълнение |
1 |
2 |
3 |
4 |
Приоритет 1
Гарантиране на равен достъп до качествено образование на децата и учениците от етническите малцинства
Предвидени средства по Приоритета – 500 000 лв. Максимална стойност на един проект – 25 000 лв. |
1.1. Проекти, насочени към адаптацията на деца и ученици в детските градини и училищата, за които българския език не е майчин.1.2. Проекти, свързани с оптимизацията на училищната мрежа в общините с малки и разпръснати населени места, включително чрез подпомагане на средищните училища за гарантиране на качествено образование в тях. |
общини; държавни и общински детски градини, училища и обслужващи звена, изпълнявани самостоятелно или с участието на юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност | – Брой адаптирани деца и ученици в детските градини и началните училища, за които българския език не е майчин;
– Брой деца и ученици, обхванати в неформални дейности;
|
Приоритет 2
Съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства
Предвидени средства по Приоритета – 200 000 лв. Максимална стойност на един проект – 10 000 лв. |
2.1. Проекти, касаещи осъществяването на извънкласни иизвънучилищни дейности, за съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства. |
общини; държавни и общински детски градини, училища и обслужващи звена, изпълняващи самостоятелно или с участието на юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност | – Брой деца и ученици, обхванати в извънкласни и извънучилищни дейности, насочени към съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства;
|
Приоритет 3
Създаване на предпоставки за успешна социализация на децата и младите хора от етническите малцинства
Предвидени средства по Приоритета – 200 000 лв. Максимална стойност на един проект – 10 000 лв.
|
3.1. Проекти и програми за създаване на предпоставки за успешна социализация на децата, учениците и младите хора от етническите малцинства.3.2. Проекти за извънкласни и извънучилищни форми на работа, целящи създаване на предпоставки за успешна социализация на децата, учениците и младите хора от етническите малцинства. 3.3. Проекти за обучителни дейности за учителите, свързани със създаване на предпоставки за успешна социализация на децата, учениците и младите хора от етническите малцинства. |
общини; регионални инспекторати по образованието; държавни висши училища; държавни и общински детски градини, училища и обслужващи звена, изпълняващи самостоятелно или с участието на юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност | – Брой деца, ученици и млади хора от етническите малцинства, обхванати в извънкласни и извънучилищни дейности;
– Брой учители, обхванати в програми за обучителни дейности, свързани със създаване на предпоставки за успешна социализация на децата, учениците и младите хора от етническите малцинства. |
Приоритет 4
Подпомагане процеса за превръщане на културното многообразие в източник и фактор за взаимно опознаване и духовно развитие на подрастващите и създаване на атмосфера за взаимно уважение, толерантност и разбирателство
Предвидени средства по Приоритета – 100 000 лв. Максимална стойност на един проект – 5 000 лв. |
4.1. Проекти за организиране на вътрешно училищни и между училищни дебати и дискусии за опознаване на културното многообразие в България.
4.2. Проекти и програми, отразяващи и
|
общини; регионални инспекторати по образованието; държавни висши училища; държавни и общински детски градини, училища и обслужващи звена, изпълняващи самостоятелно или с участието на юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност | – Брой деца, обхванати във вътрешноучилищни и междуучилищни дебати и дискусии за опознаване на културното многообразие;
– Брой деца и ученици, обхванати в извънкласни и извънучилищни дейности; |
Конкурсна процедура 33.6 -2009 – реализирана със 500 000 лв. от средства на Републиканския бюджет
Обявена през месец май 2009 г., целяща постигане на ефективност, ефикасност и концентрация на финансирането, с фокус към децата и учениците от ромската общност, в изпълнение политиката за образователна интеграция, със следната насоченост по отделните приоритети, теми и кандидатстващи институции:
Приоритет
|
Теми
|
Кандидатстващи институции |
Показатели за изпълнение |
1 |
2 |
3 |
4 |
Приоритет 1
Гарантиране на равен достъп до качествено образование на децата и учениците от етническите малцинства Предвидени средства по Приоритета – 250 000 лв.
Максимална стойност на един проект – 25 000 лв. |
1.1. Проекти, насочени към подпомагане процеса на десегрегация и последваща интеграция.1.2. Проекти за подобряване на училищната среда в приемните детски градини и училища. 1.3. Програми и проекти, целящи извеждане на деца без увреждания от помощни училища.
|
Изпълнявани от общини, самостоятелно или в партньорство с юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност | – Брой ромски деца, които традиционно се насочват в сегрегирани училища, записани и интегрирани в приемни училища извън ромските квартали;
– Брой неформални дейности с интеграционен характер в приемните училища извън ромските градски квартали; – Брой деца без увреждания, изведени от помощните училища;
|
Приоритет 2
Съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства Предвидени средства по Приоритета – 100 000 лв.
Максимална стойност на един проект – 10 000 лв. |
2.1. Проекти, касаещи осъществяването на извънкласни иизвънучилищни дейности, за съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства.
|
общини; държавни и общински детски градини, училища и обслужващи звена, изпълнявани самостоятелно или в партньорство с юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност. | – Брой деца и ученици, обхванати в извънкласни и извънучилищни дейности, насочени към съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства.
|
Приоритет 3
Създаване на предпоставки за успешна социализация на децата и младите хора от етническите малцинства Предвидени средства по Приоритета – 150 000 лв.
Максимална стойност на един проект – 10 000 лв.
|
3.1. Програми и проекти за организиране на форми за привличане и адаптиране към учебния процес на отпаднали и необхванати от училището ученици.3.2. Проекти на училища за стимулиране на дейности, свързани с родители, възпрепятстващи децата си да посещават детска градина и училище.
|
общини; регионални инспекторати по образованието; държавни висши училища; държавни и общински детски градини, училища и обслужващи звена, изпълняващи самостоятелно или в партньорство с юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи общественополезна дейност | – Брой на реинтегрираните в образователната система ученици;
– Брой родители, обхванати от дейности, насочени към социализация на децата и учениците от етническите малцинства чрез образование;
|
Конкурсни процедури за „Изследвания“ – реализирани със 150 000 лв. от средства на Републиканския бюджет
През месец юни 2009 г., във връзка с изпълнение на Програмата за дейността си за периода 2007 – 2009 г. и на основание чл. 6, т. 6 от Правилника за устройството, дейността и организацията на работа (ПУДОР), Центърът за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства ще обяви конкурсна процедура, по която ще могат да кандидатстват държавни висши училища, самостоятелно или в партньорство с други юридически лица по чл. 20, ал. 1 от ПУДОР на ЦОИДУЕМ.
Приоритет |
Тема |
Показатели |
1 |
2 |
3 |
Приоритет 1
Гарантиране на равен достъп до качествено образование на децата и учениците от етническите малцинства
Предвидени средства по Приоритета – 80 000 лв.
|
|
|
Приоритет 2
Съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства
Приоритет 4 Подпомагане процеса за превръщане на културното многообразие в източник и фактор за взаимно опознаване и духовно развитие на подрастващите и създаване на атмосфера за взаимно уважение, толерантност и разбирателство
Предвидени средства по Приоритета – 35 000 лв.
|
|
|
Приоритет 3
Създаване на предпоставки за успешна социализация на децата и младите хора от етническите малцинства
Предвидени средства по Приоритета – 35 000 лв.
|
|
|
Други дейности – реализирани със 180 000 лв. от средства на Републиканския бюджет
1. През 2009 г. Центърът за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства, в изпълнение на Тригодишната програма за дейността и чл. 22 от ПУДОР на ЦОИДУЕМ, ще обяви конкурси за финансов одит и оценка за изпълнението на програмата и на приключилите конкурсни процедури за конкретната година. Конкурсите имат за цел изготвяне на обобщени доклади за:
– резултатите от дейността на ЦОИДУЕМ по заложени в 3-годишната програма показатели за изпълнение;
– изпълнението на Годишния план за напредъка по изпълнението на 3-годишната програма по приоритети и мерки съгласно заложените показатели за изпълнение;
– оценка изпълнението на проекти, финансирани от ЦОИДУЕМ през 2008 г. по показатели за изпълнение, заложени в Плана за 2008 г.;
– добри практики от проекти, финансирани от ЦОИДУЕМ, и тяхното мултиплициране в образователната система.
2. Подготовка на проектни предложения по програми на Европейския съюз.
Приоритет
|
Средства (съгласно Тригодишна програма за дейността) |
По Направление 1 |
По Направление 2 |
Преразпределени средства по приоритети |
|||
Съфинансиране по проект |
Конкурсна процедура 33.5-2009 |
Конкурсна процедура 33.6-2009 |
Конкурсни процедури за „Изследвания“ |
Други дейности |
|||
Приоритет 1 |
1 000 000 |
70 000 |
500 000 |
250 000 |
80 000 |
100 000 |
1 000 000 |
Приоритет 2 |
325 000 |
х |
200 000 |
100 000 |
17 500 |
7 500 |
325 000 |
Приоритет 3 |
550 000 |
100 000 |
200 000 |
150 000 |
35 000 |
65 000 |
550 000 |
Приоритет 4 |
125 000 |
х |
100 000 |
х |
17 500 |
7 500 |
125 000 |
ОБЩО: |
2 000 000 |
170 000 |
1 000 000 |
500 000 |
150 000 |
180 000 |
2 000 000 |