Едногодишният план е разработен въз основа на приета от Министерския съвет „Тригодишна програма за дейността на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства“, приета с РМС № 256/23.04.07 год. и на чл. 4, ал.2 от ПУДОР на ЦОИДУЕМ. Дейностите, залегнали в едногодишния план се базират на стратегическите цели, заложени в Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства.
С настоящия план се предвижда постигане на ефективност и ефикасност в изпълнение политиката на образователна интеграция, като се осигури целенасоченост и концентрация на финансирането. В тази връзка основна задача на Центъра ще бъде да мобилизира и акумулира ресурсите на различните донори, като осигури необходимото допълващо финансиране от републиканския бюджет.
През 2007 г. Центърът ще работи в две основни направления:
- Привличане на средства извън държавния бюджет за реализиране и подкрепа на проекти.
- Финансиране на проекти от Центъра.
Разработването на проектите ще се подчинява на следните цели и приоритети:
- Гарантиране на равен достъп до качествено образование на децата и учениците от етническите малцинства;
- Съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства;
- Създаване на предпоставки за успешна социализация на децата и младите хора от етническите малцинства;
- Поощряване на взаимното опознаване на децата и учениците от етническите малцинства и създаване на атмосфера на взаимно уважение, толерантност и разбирателство.
Приоритет в работата на Центъра през 2007 г. ще бъде разработването, подкрепата и финансирането на проекти за образователна интеграция по програмите на Ромския образователен фонд и Оперативна програма „Развитие на човешки ресурси 2007-2013″. В тази връзка през 2007 г. Центърът ще започне поетапно разработване на Национален проект за образователна интеграция за децата и учениците от етническите малцинства. За постигане на целите си Центърът предвижда да ползва услугите на външни консултанти.
Отчетността, наблюдението и оценката на дейността на Центъра ще се осъществява съгласно чл. 22 от ПУДОР на ЦОИДУЕМ.
ПЛАН ЗА 2007 г.
|
|
Източници |
1. |
2. |
3. |
Направление 1 |
||
1. Изготвяне и подкрепа на проекти, насочени към подпомагане на процеса на десегрегация и последваща интеграция
1.1. Повишаване качеството на образованието на децата и учениците от етническите малцинстваLOT 1 – Задържане и повишаване на посещаемостта на ромските деца в детската градина и училището LOT 2 – Индивидуална работа с изоставащите деца в детската градина и училището LOT 3 – Работа с родителите на деца в детската градина и училището. LOT 4 – Повишаване квалификацията на учители, директори и образователна администрация за работа в мултиетнична среда, управление на процеса на десегрегация и последваща интеграция в приемните училища. |
Разработен и представен за одобрение от УС проект за РОФ до 08.06.07 г.
|
Държавен бюджет; |
2. Разработване и подкрепа на Национален проект за образователна интеграция за децата и учениците от етническите малцинства.
2.1. Разработване на проект за подобряване достъпа до образование и обучение на децата и учениците от етническите малцинства. 2.2. Включване на децата и учениците от етническите малцинства в ранните фази на образователния процес. 2.3. Развитие на системата за извънкласни и извънучилищни дейности. 2.4. Целева работа с изоставащи и застрашени от отпадане деца от етническите малцинства за предотвратяване отпадането им от училище, подобряване на учебните постижения и улесняване преминаването към по-горен клас и образователна степен. 2.5. Целева работа за връщане на отпадналите ученици от етническите малцинства в училище. |
Разработен и представен за одобрение от УС проект за ОПРЧР до 30.10.07 г. |
Държавен бюджет и |
Направление 2: |
||
Приоритет 1: Гарантиране на равен достъп до качествено образование на децата и учениците от етническите малцинства |
||
1.1.Финансиране на проекти, свързани с оптимизация на училищната мрежа в общините с малки и разпръснати населени места, включително чрез подпомагане на средищните училища за гарантиране на качествено образование в тях.
1.2. Финансиране на проекти за подобряване на училищната среда в приемните детски градини и училища. 1.3. Финансиране на проекти насочени към адаптацията на деца в детските градини и началните училища, за които българският не е майчин. |
– брой приемни училища; |
50 % от средствата от ДБ |
Приоритет 2: Съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства |
||
2.1. Финансиране на проекти за осъществяването на извънкласни и извънучилищни дейности за съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства. | – брой деца, обхванати от извънкласни и извънучилищни дейности, насочени към съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства
|
ДБ – 15% |
Приоритет 3: Създаване на предпоставки за успешна социализация на децата и младите хора от етническите малцинства |
||
3.1. Финансиране на проекти за квалификационни дейности за учителите в съответствие с целите по чл. 3, ал. 1 от УП на ЦОИДУЕМ.
|
– брой педагогически кадри, участвали в квалификационни дейности по проекти, финансирани от Центъра. |
ДБ – 20% |
Приоритет 4: Подпомагане процеса за превръщане на културното многообразие в източник и фактор за взаимно опознаване и духовно развитие на подрастващите и създаване на атмосфера за взаимно уважение, толерантност и разбирателство | ||
4.1. Финансиране на проекти на регионалните инспекторати по образованието на МОН, общините и училищата с училищни настоятелства, отразяващи и представящи културното разнообразие в България. | – брой деца, обхванати в извънкласни и извънучилищни дейности, насочени към опознаване и подкрепа на културното разнообразие |
ДБ – 15% |
Условията за финансиране, критериите за оценка, документите за кандидатстване, изпълнението и отчитането на дейностите по проекти, финансирани от Центъра, ще се осъществява съгласно Тригодишната програма за дейността на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства.
Центърът си поставя за цел да обяви два конкурса по четирите приоритета за кандидатстване с проекти по Направление 2 – „Финансиране на проекти от Центъра“. (не по-късно от 30.06.2007г. и 30.09.2007г.)
Предоставянето на средства по Направление 1 – „Привличане на средства извън държавния бюджет за реализиране и подкрепа на проекти“, ще става съгласно изискванията на финансиращите организации, когато те предоставят повече от петдесет на сто от финансирането.
Предоставянето на средства по Направление 2 – „Финансиране на проекти от Центъра“ ще се извършва съобразно правилата на съответните чуждестранни и международни финансиращи организации и институции, когато те предоставят повече от 50 на сто от финансирането.
В случаите, когато финансирането, предоставено от съответните чуждестранни и международни финансиращи организации и институции е по-малко от 50 на сто, както и когато средствата се осигуряват от български организации, институции и Държавния бюджет, Центърът финансира проектите съобразно действащото законодателство на Република България.
При невъзможност да бъдат осигурени средства от външни финансиращи организации, през текущата година, по Направление 1, заделените 30 % от ДБ за съфинансиране ще бъдат раздадени за одобрени, но некласирали се проекти по четрите приоритети, заложени в едногодишния план по Направление 2.